Virtuele wachtrij: Mijn ervaring!

In augustus 2021 voert de Efteling een nieuwe test uit: een virtuele wachtrij bij de monorail in het Volk van Laaf. Hierdoor hoef je nooit meer langer dan 5 minuten in de wachtrij te staan.

Dit bericht is geplaatst op 5 augustus 2021, en kreeg een update op 20 augustus 2021.

Een bord bij de ingang

De virtuele wachtrij volgens de Efteling

Het werkt zo: Wanneer je in de buurt van het station van de monorail bent, kun je in de Efteling app een plekje reserveren in de wachtrij. Bij het station staan verschillende borden die op dit systeem wijzen.

Je ziet eerst hoe druk de virtuele wachtrij is. Als je kiest om aan te sluiten, dan kun je eerst kiezen met hoeveel personen je bent. De keuze gaat van één tot en met zes personen, maar als je met meer bent, kun je eenvoudig meer plaatsen reserveren door met twee telefoons te werken.

Daarna krijg je te zien wanneer je terug kunt komen. Er gaat een klokje lopen. Gedurende deze tijd kun je het Volk van Laaf verkennen, en krijg je in de app kleine opdrachtjes te zien, zoals het zoeken naar bepaalde laven of het activeren van een effect.

Aan het einde van de tijd kun je je melden bij de ingang van de wachtrij. Op vertoon van je telefoon kun je aansluiten in de fysieke wachtrij, om binnen vijf minuten in een slak plaats te nemen.

Het verschil met de Boarding Pass

De Efteling heeft al eerder een soortgelijk systeem getest: de Boarding Pass. Deze werd gebruikt bij de Python, korte tijd bij Symbolica en op dit moment voor Raveleijn.

Hierbij kun je de hele dag door voor een bepaalde tijd reserveren, en maakt het niet uit waar je in het park bent. Bij de virtuele rij moet je in de buurt zijn, en kun je alleen het eerste vrije tijdvak krijgen. Je bent dus in de buurt, en blijft ook in de buurt.

Ook had de Python een gewone wachtrij naast de Boarding Pass rij. Dat is bij de Monorail niet zo.

De werking in de praktijk

Toen ik op 2 augustus in het park aankwam, probeerde ik meteen te reserveren. In de app kreeg ik te zien dat je daarvoor dichterbij het station moet zijn. Logisch, maar ik wist het niet, omdat ik nog niet bij het Volk van Laaf was. Daarom ging ik meteen naar het station van de monorail.

Daar aangekomen was het volgende probleem duidelijk: in de Efteling is wifi vooral te vinden in de buurt van horeca, dus ik moest de zone in waar je nog wifi van het Witte Paard hebt, maar ook dicht genoeg bij het station bent.

De eerste keer werkte het niet: na het kiezen van het aantal personen kreeg ik een foutmelding. Er kunnen geen gegevens opgehaald worden. Dat kan gebeuren, het was de eerste dag dat dit systeem getest werd. Helaas ging het de tweede keer precies hetzelfde, en hoe vaak ik het ook probeerde, ik bleef dezelfde foutmelding krijgen.

Hulplijn inzetten

Omdat ik wel graag de virtuele wachtrij uit wilde proberen, heb ik hulp gevraagd aan de Efteling via X. Ze hebben goed geprobeerd te helpen, maar konden het niet oplossen. Ze kwamen met een aantal mogelijkheden:

  • Efteling app updaten
  • Efteling app opnieuw openen
  • Uitloggen en opnieuw inloggen

Niets heeft geholpen. De Efteling heeft toen geadviseerd om naar de ingang te lopen, en daar te laten zien dat het fout is gegaan. Toen kwam ik de volgende tegenvaller tegen…

Storing bij de monorail

De monorail had storing.

Toch een ritje maken

Uiteindelijk was de storing van de attractie opgelost. Ik ben naar de ingang van de monorail gelopen, en heb daar met een medewerker gesproken.

Personeel bij de ingang (onherkenbaar gemaakt)

Blijkbaar hebben meerdere mensen problemen gehad met de app. Normaal zou je dan een kaartje krijgen met de tijd waarop je terug kunt krijgen. Dat kaartje is ook beschikbaar voor mensen zonder smartphone.

Omdat het bij de monorail nog zo rustig was, kon ik gewoon meteen de rij in. Ik kon gelijk een slak instappen, om de rit te beleven.

Zicht vanuit een slak

Ik hoop dat ik binnenkort de virtuele wachtrij nog een keer kan testen, en dat het dan beter werkt.

Update 20 augustus 2021

Nadat ik dit bericht gepubliceerd heb, nam een medewerker van de Efteling contact met me op. Na nader onderzoek blijkt dat bij mijn telefoon geen pushnotificaties ontvangen kunnen worden, en dat het daarom mis ging. Hij raadde nogmaals aan om de app opnieuw te installeren, en het daarna nog een keer uit te proberen. Helaas kom ik niet zo vaak meer in het park, dankzij de huidige maatregelen.

Op 18 augustus ben ik nog een keer naar het park geweest, en heb ik het systeem getest. Gelukkig werkte het dit keer wel! In dit korte filmpje zie je hoe het wachten in de virtuele wachtrij gaat.

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Heb jij de virtuele wachtrij al eens geprobeerd? Zet jouw eigen ervaringen in de reacties!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *